Influencer recruitment: laat talent zich echt beïnvloeden door BN’ers?

Lars Wetemans, 10 maart 2021 –

Het inzetten van beroemdheden bij de promotie van producten of diensten is niet nieuw.  Na een harde val van zijn fiets, werd Joop Zoetemelk vele jaren geleden gevraagd naar de schade. Hij antwoordde droog dat hij weliswaar wat breuken had opgelopen, maar dat zijn Rolex – uiteraard – heel was gebleven. Betere reclame is er niet voor je merk.

Influencer Marketing
Het verhaal van Zoetemelk is een bekende urban myth. Het toont de kracht aan van beroemdheden die hun naam verbinden aan een merk of product. Mensen met aanzien hebben een bepaalde invloed op mensen. 49% van de consumenten vertrouwt de aanbevelingen van influencers. Onder millennials en generatie Z is dit vertrouwen nog groter. 4 op de 10 millennial subscribers op YouTube zegt dat hun favoriete Youtuber hun beter begrijpt dan hun vrienden. 

Door de komst van social media is iedereen in staat een eigen achterban op te bouwen. Niet langer heb je veel middelen nodig om een bekendheid te worden. Een YouTube-kanaal is snel gestart. Enzo Knol en Monica Geuze zijn bekende Nederlandse vloggers met miljoenen volgers. Ook bedrijven weten de weg naar influencers goed te vinden. Influencer marketing is in 2021 een industrie van $13.8 miljard, een indrukwekkende groei van 711% in slechts 5 jaar tijd. 

Recruiter Rico & de Jobfluencers
Vorige week was daar ineens Rico Verhoeven die het platform Heel Nederland Werkt lanceerde tijdens een uitzending van Jinek. In samenwerking met Adver-Online wil Heel Nederland Werkt mensen in coronatijd helpen met het vinden van een baan. Rico Verhoeven is daarbij het gezicht van het initiatief en dat resulteerde in behoorlijk wat media-aandacht. De server bezweek onder de vele bezoekers tijdens de uitzending van Jinek. 

Naast de bekende kickbokser / acteur / BN’er zijn er aan Heel Nederland Werkt diverse ‘jobfluencers’ betrokken. Dit zijn influencers die middels social media en het bereik van hun kanalen vacatures onder de aandacht brengen bij werkzoekenden. Een indrukwekkend blik aan BN’ers wordt opengetrokken; Humberto Tan, Igone de Jongh, Ronnie Flex, Kjeld Nuis, Jandino Asporaat, Dennis Weening, Bram Krikke en Nicolette Kluijver. Leuk dat zoveel bekende mensen zich inzetten om bedrijven en kandidaten te matchen, maar levert het ook iets op?

Het verdienmodel
Zijn er al cijfers bekend? Niet veel, althans niet dat ik weet. Om een zinnig woord te zeggen over de mogelijke ‘return on investment’ bij influencer recruitment is het wellicht handig om eerst uit te leggen hoe influencers hun geld verdienen. 

De kosten om een influencer in te huren verschillen nogal. De kosten zijn sterk afhankelijk van het bereik, de content, de opdrachtgever en de doelgroep. Je betaalt in principe per post of per video. Vaak begint het rond de 70 euro en dit kan oplopen tot meer dan een miljoen. Zo is bekend dat Kylie Jenner rond de $1,2 miljoen ontving voor een enkele post op Instagram. 

MasterMilo
Afgelopen vrijdag hostte ik samen met Stefan Niemer en Jelmer Zuidema onze wekelijkse Recruitment Marketing sessie op Clubhouse. Het topic van die week was influencer recruitment. Te gast was Sascha Visser, bij het grote publiek bekend als presentator en acteur (ONM, Oppassen, Kees & Co.). Tegenwoordig vooral actief als oprichter van Fish to Fish Media. Een creatief digitaal productiehuis met aan zich gebonden diverse (YouTube) influencers. Centrale vraag tijdens de sessie was of influencers iets kunnen bijdragen aan je recruitment- en of employer brandingactiviteiten. Sascha is de manager van onder andere MasterMilo. Een Nederlandse youtuber met bijna 750.000 abonnees. Zijn vlogs zijn zeer populair onder technici. In deze video’s restaureert hij tanks, sleutelt hij aan motoren en voert hij allerlei andere technische werkzaamheden uit in zijn werkplaats. Zijn vlogs, die hij bijna dagelijks plaatst, trekken gemiddeld tussen de 80.000 en 300.000 views. 

Zijn achterban? Veelal mannelijk, Nederlands, tussen de 18-37 jaar oud en in de breedste zin van het woord woords werkzaam in de techniek. 

MasterMilo is een voorbeeld van een influencer die de meeste mensen niet kennen, maar die binnen een bepaalde doelgroep buitengewoon populair is. En precies daar wordt het voor recruitment interessant. In het geval van MasterMilo is het een moeilijk bereikbare doelgroep die niet of nauwelijks op vacaturesites zitten en geen LinkedIn gebruiken. Een rijke bron van technisch talent zonder dat er al tig recruiters actief op zitten te azen. In samenwerking met Sascha heeft MasterMilo aan het einde van een vlog een oproep gedaan dat hij zich in gaat zetten om hen te helpen met het vinden van een technische baan. En dat was een behoorlijk succes. Maar liefst 128 mensen reageerden op de oproep door hun gegevens inclusief werkervaring achter te laten. Iedereen die in de techniek bemiddelt weet hoe lastig het is om goed technisch personeel te vinden. Van de 128 bleek de helft serieus en bemiddelbaar.

De samenwerking opzoeken
Enkel betalen voor een post, voor likes of bereik, ik geloof daar minder in. Waar ik meer in geloof is het zoeken van een samenwerking met influencers die een sterke, betrokken achterban hebben specifiek in jouw niche. Uitzoeken waar jouw doelgroep zich bevindt en daar op een authentieke manier met hen in contact komen.

In het geval van MasterMilo betekent het dat wij met Cowboys.nl een samenwerking zijn aangegegaan met MasterMilo/Sascha en werving & selectiepartij Blueskills. MasterMilo produceert video’s waarin hij iedere dag een ander technisch beroep uitprobeert (en aan het einde van de video oproept tot achterlaten van gegevens), Cowboys.nl die zorgt voor de online marketing en bijbehorende landingspagina’s en Blueskills zorgt ervoor dat de binnengekomen sollicitaties verwerkt worden en bemiddelt hen bij een passende werkgever. 

De drie-eenheid zorgt voor balans. Iedere partij voert werkzaamheden uit die passen bij haar expertise. Daarbij bepaalt MasterMilo de content. Hij kent zijn doelgroep het beste en hij bepaalt dus ook welke beroepen hij uitprobeert in de video’s. Dat houdt het authentiek. 

De resultaten van dit spannende projecten zijn nog niet bekend. Deze maand gaan we de eerste video’s lanceren. Als de eerste learnings bekend zijn zal ik deze delen. 

Tot slot..
Tegen de tijd dat je klaar bent met het lezen van dit artikel, zijn er meer dan 17 miljoen video’s bekeken op YouTube. Joop Zoetemelk had in zijn tijd minder concurrentie op het gebied van influencers. Onbekend is of hij werd gesponsord door Rolex of dat het voorval überhaupt heeft plaatsgevonden. Wel is bekend dat hij later zijn manager ook een Rolex gegeven…

Howdy, partner!

Het is tijd voor verandering.
Neem contact op met onze sheriff.

Hoe werken wij       Services       Pricing       Missie          Vacatures        Over ons       Contact       Case

Copyright © 2021 Cowboys.nl BV. All Rights Reserved.
Privacy Policy | Cookies | Algemene voorwaarden

Cowboys B.V.
Stuyvesantstraat 13-15
1058 AJ Amsterdam

+31 (0)20 21 01 169
howdy@cowboys.nl

Kvk 80699383